SOALAN:
Adakah
sembahyang jenazah perlu di dalam keadaan berwuduk? ada pendapat yang
mengatakan tidak perlu kerana takrif sebenar sembahyang adalah perlu
kepada rukuk dan sujud; sedangkan semgahyang jenazah sekadar berdiri dan
berdoa.
Adakah saya harus mengulangi semula wuduk yang belum sempurna dipertengahan disebabkan saya terkentut dan sebagainya.
JAWAPAN:
Pertama:
Solat Jenazah Perlu kepada Wudhu, inilah pandangan yang lebih benar dan inilah juga pandangan Jumhur Ulama (majoriti).
Tidak dinafikan sememangnya terdapat pandangan ulama yang
mengatakan boleh menunaikan solat jenazah tanpa wudhu. Al-Imam al-Nawawi
di dalam Syarh Sahih Muslim mendakwa pandangan ini adalah pandangan
al-Sya’bi dan Muhammad bin Jarir al-Tobari.
Namun pandangan ini tertolak. Al-Imam al-Nawawi berkata di dalam Syarh Sahih Muslim: “Mazhab ini adalah salah, dan ijmak ulama berbeza dengan pandangan ini.”
Al-Imam al-Bukhari pula menjadikan salah satu bab di dalam kitab Sahihnya sebagai: Bab Sunat Solat ke atas Jenazah. Setelah itu beliau berkata: Nabi SAW bersabda: من صلى على الجنازة mafhumnya: “Sesiapa yang menunaikan solat ke atas jenazah.” Baginda juga bersabda: صلوا على صاحبكم mafhumnya: “Tunaikanlah solat jenazah ke atas sahabat kamu (yang meninggal ini).” Baginda juga bersabda: صلوا على النجاشي mafhumnya: “Tunaikanlah solat jenazah untuk Najasyi.” Setelah itu al-Imam al-Bukhari berkata: “Baginda
menamakan solat jenazah sebagai solat, sekalipun di dalamnya tidak ada
rukuk, sujud, tidak boleh bercakap, di dalamnya ada takbir dan salam.
Ibn ‘Umar dahulunya tidak akan menunaikan solat (jenazah) melainkan
dalam keadaan bersuci…”
Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani berkata di dalam Fath al-Bari: “Perkataan
beliau (al-Imam al-Bukhari): Baginda menamakan solat jenazah sebagai
solat, iaitulah disyaratkan untuk solat jenazah itu apa-apa yang
disyaratkan di dalam solat (lainnya) sekalipun di dalam solat jenazah
itu tidak ada rukuk dan sujud, tidak boleh berkata-kata di dalamnya, ada
takbir dan salam di dalamnya dengan persetujuan ulama, sekalipun mereka
berbeza tentang bilangan takbir dan salam.”
Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah berkata di dalam kitab Majmu’nya:
قال ابن بطال: عرض البخاري للرد على الشعبي فإنه أجاز الصلاة على الجنازة بغير طهارة قال
: لأنها دعاء ليس فيها ركوع ولا سجود والفقهاء مجمعون من السلف والخلف على
خلاف قوله فلا يلتفت إلى شذوذه وأجمعوا أنها لا تصلى إلا إلى القبلة ولو
كانت دعاء كما زعم الشعبيلجازت إلى غير القبلة . قال : واحتجاج البخاري في هذا الباب حسن .
Maksudnya: “Ibn
Battal berkata: al-Bukhari menyenaraikan (hadis-hadis di atas di dalam
kitab Sahihnya) sebagai membantah al-Sya’bi yang mengharuskan solat
jenazah tanpa bersuci (wudhu), kerana beranggapan solat jenazah itu
hanya berupa doa yang tidak memiliki rukuk dan sujud. Sedangkan para
fuqaha salaf dan khalaf telah bersepakat berbeza dengan pandangan
al-Sya’bi ini. Oleh yang demikian jangan dipedulikan kepada pandangan
(al-Sya’bi) yang ganjil ini, para ulama juga telah bersepakat bahawa
solat jenazah tidak boleh ditunaikan melainkan mesti menghadap kiblat.
Jika sekiranya solat jenazah itu bukan solat dan semata-mata doa seperti
yang disangka oleh al-Sya’bi, sudah tentu ia juga boleh dilakukan tanpa
menghadap kiblat. Ibn Battal juga berkata: Penghujahan (al-Imam)
al-Bukhari dalam bab ini suatu yang baik.”
p/s: sengaja postkan permasalahan ini, baru sahaja menyambahyangkan jenazah di masjid tadi.. tiba-tiba teringat cerita dekat kampung dulu bising ada pandangan dari orang kampung kata tidak ada wudu' pun boleh solat jenazah.. masa tu ingatkan pandangan ini silap sebab mengatakan tidak sah, sedang ramai yang kata pada masa itu menyatakan sah.. Yang menyebabkan terpaksa diri ini mengalah sebab pandangan ini keluar dari mulut seorang tokoh agama di kampung...
"Mencorak Suasana Dengan Islam"
No comments:
Post a Comment