Thursday 22 July 2010

Kuliah Maghrib 1: "Memperbanyakkan Mengingati Mati"

"MEMPERBANYAKKAN MENGINGATI MATI"
Oleh: Samsul Haniff B Mohamad



Program "Kuliah Maghrib" membuka tirainya semalam. Orang yang pertama menyampaikan kuliah atau tazkirah ialah Samsul Haniff Mohamad. Tajuk yang dibicarakan ialah "memperbanyakkan mengingati mati". Mengingati mati adalah wajib sedangkan memperbanyakkan mengingati mati adalah sunat. Kita digalakkan memperbanyakkan mengingati mati kerana sabda Rasulullah SAW:

أكثروا من ذكر هاذم اللذات
"Perbanyakkanlah mengingati perkara yang menghapuskan kelazatan"

Maksud perkara yang menghapus kelazatan ialah "maut" ataupun mati. Maksud mati ialah " ketiadaan hidup bagi yang telah hidup". Maknanya orang yang hidup tak ada hidup baginya selepas itu melainkan mati, sebelum mati ia hidup.


Sebab apa kena ingat mati? Ini kerana apabila kita ingat akan mati yang terlebih jahat jadi kurang jahat, yang kurang jahat menjadi baik,yang baik menjadi lebih baik. Contohnya kalau kita nak melakukan maksiat tiba- tiba tempat kita buat maksiat berlaku kematian, sudah tentu kita rasa kendur sikit niat untuk melakukan maksiat kepada Allah.

Sama- sama kita jadikan pedoman daripada apa yang telah disampaikan semalam. Kuliah Maghrib yang kedua Insya Allah akan disampaikan oleh Muhammad Helmi Muhammad Zin pada hari Jumaat bersamaan 23 Julai 2010 sperti yang termaktub di dalam jadual.



Untuk melihat jadual kuliah Maghrib, sila klik di sini.


No comments:

Post a Comment


About this blog

HALWA TELINGA