Sunday 11 November 2012

SPPBS: Satu lagi aplikasi teruk Kementerian Pelajaran Malaysia



Aduanrakyat.com 10 Nov 2012

1. Pengisian data tidak dapat dilakukan kerana kegagalan capaian ke url SPPBS (Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah).

2. Walaupun disarankan oleh Helpdesk agar mengisi data antara pukul 3 – 5 pagi namun sistem masih gagal berfungsi dengan pantas dan mengambil masa loading yang lama. Ini membuang masa.

3. Pihak PPD (Pejabat Pelajaran Daerah) dan JPN (Jabatan Pelajaran Negeri) di negeri tertentu terlalu kemaruk ‘deadline’ hingga mengarahkan guru melengkapkan data pada 31 Oktober dan menghantar cetakan sppbs ke ppd walhal tarikh yang diberi oleh pihak sppbs ialah pada 20 November 2012.

4. Masalah lama sppbs nampaknya tidak dapat ditangani kerana mungkin pihak yang terlibat kurang kepakaran, ambil lewa dan kekurangan peruntukan (ini sudah tentu menjadi tanggungjawab pengurusan, menteri dan kerajaan amnya).

5. Saluran aduan KPM juga pernah digunakan bagi mengadukan masalah yang sama tetapi masalah kegagalan untuk meningkatkan kecekapan sistem gagal diatasi.

6. Kemunasabahan jangka masa memasukkan data dengan bilangan pengguna serta kemampuan sistem juga tidak diambil perhatian serius. (hanya tahu bagi arahan sahaja. Pemantauan masalah tidak dilakukan. Makan gaji buta !)

Akhir kata, terima kasih kerana membaca. Walaupun ini tidak diambil tindakan segera, saya tidak lagi kisah kerana ini mungkin wajah sebenar pegawai-pegawai tertentu dan suku sakat gila kuasa di KPM.

*Maaf kerana tulisan saya agak pedas kerana kurang tidur akibat menunggu SPPBS online berfungsi.

By: MAZLAN ABDULLAH

No comments:

Post a Comment


About this blog

HALWA TELINGA